Geoblog.pl    mizi    Podróże    Ladakh i Zanskar    Przejazd do Nepalu

Przejazd do Nepalu

Nepal
Nepal, Sunauli

Moim następnym celem podróży był Nepal. Chciałem dostać się tam jak najszybciej. Po godzinnym kluczeniu między stu okienkami na dworcu głównym, potykając się o leżących na ziemi ludzi, kupiłem wreszcie bilet na nocny pociąg do Gorakhpur. Wagon drugiej klasy (sleeper) wewnątrz do złudzenia przypominał płackartnyj. Nie było tylko samowaru, a nad każdym rzędem łóżek kręciły się raźnie wiatraki. Okna miały kraty, otwierane szyby i metalowe rolety. Ludzi było jakieś trzy razy więcej niż miejsc. Do dziś nie wiem, gdzie oni się podziewali w nocy. Na moje łóżko wpełzł jakiś student. Po godzinnym spełnianiu obowiązków towarzyskich względem współpasażerów, przepędziłem wszystkich obsiadających moją pryczę i zasnąłem.

Sto kilometrów z Gorakhpur do granicy z Nepalem pokonałem zdezelowanym autobusem rządowym. Podróż przez równiny stanu Uttar Prades trwała dwie i pół godziny. Na zewnątrz, aż po horyzont, ciągnęły się pola ryżowe. Gdzieniegdzie, wśród bananowców i eukaliptusów, widoczne były chaty kryte słomą, bądź częściowo zrujnowane ceglane domy kolonialne.

Granica indyjsko-nepalska w Sunauli jest dosyć kuriozalna. Przy głównej ulicy znajduje się podniesiony szlaban. Miejscowi przechodzą bez żadnych formalności. Turyści też tak mogą, bo łatwo przeoczyć indyjski posterunek schowany w podcieniach niepozornego domu. Na tarasie, przy plastikowych stolikach siedzieli ubrani po cywilnemu celnicy. Po chwili byłem już w Nepalu. W garażu pełniącym funkcje terminalu dworca autobusowego kupiłem bilet na nocny autobus do Katmandu. To była już piąta z rzędu noc w podróży, co w tym klimacie spowodowało, że byłem lepki jak wypluta landrynka. Dlatego też, nie przejmując się obyczajami, rozebrałem się do pasa i na środku głównego placu urządziłem sobie kąpiel przy studni, ku uciesze wszystkich miejscowych.